tiistai 27. tammikuuta 2015

Ulos luokasta

Kävin muutaman kollegan kanssa viime lauantaina Educa-messuilla. Tarjontaa oli hurjasti ja messukasseihin kerääntyi esitteitä, vihkosia ja pari kirjaa.

Messujen paras anti oli ehdottomasti esitykset, joita kävi kuuntelemassa. Huomasin, että monessa asiassa meidän koulumme on jo ajan hermolla. Meillä koodataan, ohjelmoidaan robotteja ja tulostetaan 3D-tulostimella. Monilla oppitunneilla opiskellaan jo oppilaslähtöisesti ja luokkiin on hankittu kannettavien tietokoneiden lisäksi mm. jumppapalloja.

Tärkein saamani oivallus oli, että minun on entistä enemmän alettava integroida opetustani muiden oppiaineiden kanssa ja saatava oppilaat ulos luokasta! Minä haluan, että oppilaat voisivat innostua ilmiöistä ja oppia asioita enemmän tekemällä ja tutkimalla asioita. Haluan, että otamme paremmin haltuun oman ympäristömme ja verkostoidumme kaupunkimme yritysten ja kulttuuritoimijoiden kanssa tekemällä retkiä esim. lähiluontoon ja kulttuurikohteisiin.

Luontevimpia integrointiaineita minulle olisi historia, maantieto, biologia, kemia ja kuvaamataito. Yhteisiä projekteja löytyisi varmasti myös vieraiden kielten, terveystiedon, liikunnan, kotitalouden, käsitöiden ja musiikin kanssa. Vaihtoehtoja on itseasiassa rajattomasti.

Tänä keväänä ensimmäinen lähialueeseemme liittyvä integrointityö on ysiluokkalaisten oma kaupunkini -työ, johon aiomme yhdistää nimistötutkimuksen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti