lauantai 3. joulukuuta 2016

Läpinäkyvyyttä arviointiin

Joulukuun viikonloput ovat opettajille kiireistä aikaa. Kotiin raahataan isoja koenippuja ja muita arvosteltavia töitä.

Oppilaan arvioinnin tulee perustua opetussuunnitelmissa mainuttuihin tavoitteisiin ja kriteereihin. Sen tulee olla mahdollisimman monipuolista, kannustavaa, ohjaavaa ja oikeudenmukaista. Tänä vuonna päätin kehittää arviointiin uusia työkaluja, jotta sekä oppilas että huoltaja näkisi, millaista osaamista ja millaisia taitoja oppilaan saamaan numeroarvosanaan sisältyy. 

Tein jokaiselle luokka-asteelle oman kaavakkeen, jolla arvioin oppilasta. Tämä ensimmäinen kaavioni on käsin täytettävä, mutta tarkoitus on muokata siitä myöhemmin digitaalinen versio, jonka voin jakaa sekä oppilaalle että huoltajalle. 

Merkitsin kaavakkeeseen lukukauden aikana käsitellyt asiat, viereen laitoin koodin, mihin OPS:n tavoitteeseen se liittyy ja sen viereen tyhjät tilat arvosanalle ja sanallisille kommenteille. 

Yhdeksäsluokkalaisten kaavake näyttää tänä syksynä tältä:
(saat kuvan suuremmaksi klikkaamalla sitä)


Aion jakaa nämä lomakkeet oppilaille viimeisellä opetusviikolla lyhyen suullisen palautteen kera. Skannaan varmuuden vuoksi kaikki lomakkeet ja tallennan ne sähköisesti, jos joku huoltaja kyseenalaistaa oppilaan arvosanan. 

Aikaahan tällaiseen taas saa oikein mukavasti kulumaan, mutta minulle tulee hieman varmempi olo siitä, että olen arvioinut jokaisen oppilaan sanojen kriteerien ja tavoitteiden mukaan.

Tein samanlaiset kaavakkeet myös kahdeksasluokkalaisille ja seitsemäsluokkalaisille.




Lisäys:

Oppilaat saivat arvioida itsensä tämän saman kaavakkeen avulla ja ilokseni huomasin, että suurimman osan kanssa olimme yhtä mieltä syksyn arvosanasta. Jaan oppilaille takaisin molemmat kaavakkeet suullisen palautteen kera ennen lukukauden loppua. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti