sunnuntai 31. maaliskuuta 2013

Tuttua, turvallista ja todella pelottavaa

Olimme pääsiäisenä kyläilemässä sisareni luona. Lauantaina käväisimme paikkakunnan uudessa upeassa ostosparatiisissa. Sokkeloisille käytäville oli sijoitettu monia, houkuttelevia ruokapaikkoja, pieniä erikoisliikkeitä ja kaikkien tuttujen ketjuliikkeiden myymälät.

Kävimme ostamassa ensin  pojille housut vaateliikkeestä ja sitten kengät urheiluliikkeestä. Vaikka emme olleet koskaan aikaisemmin käyneet noissa kyseisissä liikkeissä, asiointi oli helppoa. Urheiluliikkeessä oli sangen kotoinen olo ja uskaltauduimme oikein pyytämään myyjältä palvelua.

Jälkeenpäin mietin, miksi shoppailu tuntui helpolta jopa kahden teini-ikäisen pojan kanssa. Nykyiset ostoskeskukset ovat kaltaisilleni uusien asioiden jännittäjille ihanteellisia paikkoja. Paikkakunnasta riippumatta kaikki niissä on tuttua ja turvallista. Liikeiden sisustukset ja tavaravalikoimat ovat identtisiä. Jos joskus on tottunut käymään jossakin ketjun liikkeessä, toisessa vastaavassa liikkeessä osaa toimia heti oikein.

Käytännössä asia siis toimii loistavasti, mutta toisaalta ajatus hirvittää. Näinkö helppoa on koukuttaa ihminen tiettyihin brändeihin? En olekaan tietoinen ja valitseva kuluttaja vaan globalisaation uhri. Onko meille jotain tukiryhmää olemassa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti