Olemme nyt opiskelleet kasien kanssa moduksia jo neljä viikkoa. Jokainen oppilas etenee polkua pitkin omaan tahtiinsa. Rytmi on selkeä, ensin muistiinpanot vihkoon opetusblogista, sitten tehtäviä joko moduspassista tai omasta oppikirjasta (Aleksis E) ja sen jälkeen soveltava kirjoitustehtävä.
Nopeimmat oppilaat ovat ihan polun loppupäässä, he voivat tehdä kokeen jo ensi viikolla. Osa on aloittelemassa vasta konditionaalimuistiinpanoja.
Oppilaiden etenemisnopeudessa on aivan huikeita eroja. Nyt hirvittää, kuinka paljon asioita hitaammilta oppijoilta onkaan viime vuosina mennyt ohi, kun heidän on täytynyt yrittää pysyä muiden mukana. Tänä syksynä minulla on ollut aikaa istahtaa viereen ja kerrata ihan rauhassa aikamuotoja. Olla-verbi tuntuu olevan joillekin erityisen hankala. Siksipä pyysin erästä oppilasta taivuttamaan olla-verbin kaikissa aikamuodoissa vihkoonsa. Sen jälkeen tehtävän teko helpottui huomattavasti. S2-oppilaille olen koonnut ihan omia harjoituksia heidän kirjoitelmavihkoisinsa.
Olen erityisen tyytyväinen siihen, että oppilaat joutuvat kirjoittamaan jokaisesta moduksesta erityyppisen kirjoitustehtävän. Se vie aikaa, mutta se myös eriyttää sopivasti sekä ylös- että alaspäin. Jokainen nimittäin joutuu alleviivaamaan omasta tekstistään persoonamuotoiset verbit ja sijoittamaan ne taulukkoon ja analysoimaan käyttämänsä muodon. Kuin varkain oppilaat ovat oppineet erottamaan persoonamuotoiset verbit nominaalimuotoisista, vaikka sitä ei ole vielä varsinaisesti opetettukaan.
Moduspassin täyttäminen on myös kehittävää, sillä se on täynnä inhottavia "koodeja", joiden mukaan sanat pitää taivuttaa. Kun oppilas on saanut modukseen liittyvät tehtävät tehtyä, hän käy opettajan kanssa läpi oikeat vastaukset. Olen oikeastaan hämmästynyt, kuinka taitavia nykynuoret tässä ovat. Luulisi, että oppilaat eivät jaksaisi keskittyä ratkomaan, mikä muoto on NAUTTIA-verbin aktiivin konditionaalin perfektin kielteinen muoto monikon toisessa persoonassa, mutta kuinka ollakaan, moduspassit ovat kaikilla oppilailla täyttyneet tasaiseen tahtiin. Ne oppilaat, joilla on käytössään helpotettu oppikirja, tekevät moduspassin sijaan tehtäviä omasta oppikirjastaan.
Moduspolun läpikäymisestä oppilas ansaitsee kuusi plussapistettä, joka tarkoittaa 1,5 numero lopullisessa taulukossa. Polun päässä odottaa koe, joka arvioidaan numerolla. He ovat tulleet kirjoittaneeksi myös kolme pientä tekstilajiharjoitusta eli uutisen, kirjeen ja opastuksen.
Parasta tässä urakoinnissa on ollut se, että olen huomannut, missä asioissa tietyt oppilaat takeltelevat ja mitkä asiat sujuvat heiltä hyvin. Moni on yllättänyt minut iloisesti. Vapaus ja vastuu tekee ihmeitä.
Kieltämättä voisin tuntea valtavaa ahdistusta siitä, että olemme merkittävästi aikataulusta jäljessä, mutta sekin tuntuu nyt vaakakupissa aika heppoiselta siihen verrattuna, kuinka paljon oppilaat ovat nyt tehneet työtä kirjoittamisen ja kielen oppimisen parissa. Vaikka kyse on kieliopin opiskelusta, oppilaat ovat silti saaneet olla luovia ja hassutella kirjoituksissaan.
Modusten jälkeen alamme kirjoittaa vaikuttavia tekstejä. Uskon, että tämän modusrupeaman jälkeen monella on ilmaisuvarasto pullollaan uusia hienoja muotoja, joita voi kirjoituksissaan viljellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti