Onko mitään haastavampaa kuin luokallinen kevätpörriäisen pistämiä teinejä? Jotkut opettajat kokevat flegmaattiset ryhmät erityisen hankaliksi. Minullakin on joitakin aamuflegmaattisia ryhmiä, mutta minusta se on vain mukavaa, sillä sellaiselle ryhmälle saa luennoida ja paasata rauhata. Mutta nämä pörriäisryhmät, huh huh.
Tänä keväänä minulla on onneksi käypä ase käytössä: opetusblogi. Sen sijaan että raastaisin hermojani ja äänijänteitäni pitääkseni porukan kurissa ja kirjoittamassa samaan tahtiin muistiinpanoja, minä jaan oppilaille läppärit ja pistän heidät työskentelemään omaan tahtiin opetusblogini avulla.
Eilen opiskelimme ysien kanssa murteita sekä puhutun ja kirjoitetun kielen eroja.
Aluksi he saivat tehdä omaan tahtiin muistiinpanoja blogiin upotetuista dioista. Minä kiersin luokassa jakamassa murrealue- ja näytemonisteita ja kerroin henkilökohtaisesti itä- ja länsimurteiden eroista.
Blogista löytyi myös linkkejä erilaisiin murreaineistoihin, mm. mainio Meillä päin Suomea -aineisto, jonka avulla oppilaat voivat tutustua murteisiin nykynuorten puhekielen näytteiden avulla.
Linkkien takaa löytyi myös erilaisia murteentunnistamistehtäviä ja pelejä.
Laitoin blogiin myös linkkejä muihin murresivustoihin, joihin asiasta enemmän kiinnostuneet oppilaat saivat perehtyä.
Kuten arvata saattaa, joukossa oli niitä, joita ei olisi vähemmän voinut kiinnostaa ja niitä, jotka tykkäävät opiskelun ohessa häärätä kaikkea muuta. Opettajajohtoisessa opiskelussa he ovat niitä aika- ja hermosyöppöjä, joita nopeiden oppilaiden pitää odotella. Nytpä nopeat ja tunnolliset saivatkin edetä omaan tahtiinsa ja saivat tutkia linkkejä oman kiinnostuksensa mukaan.
Seuraavalla tunnilla teemme puhe- ja kirjakielen eroihin liittyviä harjoituksia ja kertaamme mm. kielenhuoltoa ja pilkkusääntöjä. Tämänkin osion opiskelemme oppilaslähtöisesti.
Olen hyödyntänyt opetusblogia myös seiskojeni kanssa. Heidän kanssaan käsittelemme parhaillaan satuja ja nuortenkirjallisuutta.
Odotan innolla jo tulevaa lukuvuotta ja minulla on monia ajatuksentaimia opetuskokonaisuuksista, joissa voisin hyödyntää opetusblogiani. Olemme myös aloitelleet äidinkielen opettajien valtakunnallista Avoin äikkä -projektia. Sitäkin kautta on tiedossa kaikkea uutta ja innostavaa.
Ehkäpä se paras ase kevätpörriäisen pistämiä teinejä vastaan onkin saman ötökän pistoksen saanut opettaja, joka suuntaa tarmonsa oman opetuksensa kehittämiseen.
Opiskelimme tänään seiskojen kanssa oppilaslähtöisesti. Parasta tämänkertaisessa oppitunnissa oli se, että ehdin tunnin aikana tarkistaa kaikkien oppilaiden pienet kirjalliset työn oppitunnin aikana. Minulle jäi aikaa myös kierrellä luokassa ja seurata oppilaiden työskentelyä. Maanantaina jatkamme urakkaa.
VastaaPoista