sunnuntai 10. helmikuuta 2019

Riittävän hyvää työtä

Takana on raskas ja uuvuttava neljän vuoden jakso. Olen kirjoittanut uupumisestani marraskuussa 2017 Ope on vähän väsynyt -tekstissä.

Tunnen olevani edelleen toipilas. En vaadi itseltäni samanlaista työpanosta kuin viisi vuotta sitten. En uskalla innostua vanhaan malliin, vaan jarruttelen tietoisesti. Olen tarkka siitä, että lupaan tehdä vain sellaisia asioita, joista tiedän selviytyväni.

Siksi minun on suunniteltava entistä huolellisemmin myös työni, ja ennen kaikkea mietittävä tarkkaan, millaisia arvioitavia töitä aion oppilaillani lukuvuoden aikana teettää. Töiden pitää olla oppilaiden kannalta mielekkäitä ja sellaisia, jotka oikeasti mittaavat niitä taitoja, joita heidän opetussuunnitelman mukaan tulee harjoitella. Työt pitää olla myös sellaisia, jotta niiden arviointi on vaivatonta ja selkeää, jotta siihen ei kuluisi tuhottomasti aikaa.

Tänä talvena yhdeksäsluokkalaiset ovat kirjoittaneet TET-raportin, ansioluettelon ja työhakemuksen. He kaikki tekivät tänä vuonna myös työnhakuvideon. Kahdeḱsasluokkalaiset ovat harjoitelleet mielipidekirjoitusten laatimista ja seitsemäsluokkalaiset perehtyneet kerronnan keinoihin ja kirjoitelleet omia tarinoita.

Nyt minun pitää vain löytää aikaa ja voimavaroja lukea tekstit läpi ja antaa niistä palautetta. Palautteenantoa varten olen luonut erilaisia valmiita pohjia, joita voin käyttää arvioinnissa. Se nopeuttaa työtä huomattavasti.

Uupumisestani ja toipilaisuudestani huolimatta en tunne olevani yhtään huonompi opettaja. Tehokkuuden ja suorittamisen tilalle on tullut jotain muuta. Hidastamisen ja hidastumisen myötä minulla on enemmän aikaa kuulla ja kuunnella nuoria. Olen hanakampi tarttumaan hetkeen ja aloittamaan keskustelun esim. ajatusten ja tunteiden tunnistamisesta. Suorastaan liikutuin, kun eräs uusi kollegani sanoi minun olevan helpostilähestyttävä aikuinen. Se tuntui hyvältä ja juuri oikeanlaiselta palautteelta.

Oikeastaan olen jo sinut sen ajatuksen kanssa, että en koskaan enää palaudukaan entiselleni. Tästä eteenpäin tavoitteeni on tehdä työni riittävän hyvin. Ihan varmasti jatkossakin haluan kehittää omaa opetustani ja kokeilla uusia juttuja, mutta omaan tahtiin ja sellaisia asioita, joista itse olen kiinnostunut. Ennen kaikkea haluan olla läsnäoleva ja helpostilähestyttävä opettaja, jonka oppilaat osaavat myös arvostaa omaa osaamistaan, aikaansa ja jaksamistaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti