perjantai 7. elokuuta 2015

Valmiiseen pöytään

Uusi lukuvuosi alkaa ensi viikolla. Välivuoden jälkeen saan jälleen oman valvontaluokan.

Pari viimeistä vuotta olen kehitellyt uusia opetustapoja niin ahkerasti, että tänä vuonna tuntuu, kuin voisi astua valmiiseen pöytään. Tuttuun tapaan aloitin uuden lukuvuoden suunnittelun hyvissä ajoin, jo huhti-toukokuussa, joten kaikki suuret linjat ovat valmiina. Nyt pitäisi vain alkaa miettiä toteutusta.

Seiskojeni kanssa aloittelen alkukartoituksilla, teetän saneluharjoituksia, lukunopeustestin ja luetunymmärtämistestin. Viime vuonna innostuin kovasti eheytetystä opetuksesta. Se näkyykin lukuvuosisuunnitelmassani. Seiskojen kanssa alkusyksyn integrointiaineita ovat terveystieto, kotitalous, kemia ja biologia.

Kasien kanssa aloitamme integroinnin historian kanssa ja teemme heti alkuun perinteisen Lapsi ja sota -työn. Sen jälkeen keskitymme kielenhuollon salaisuuksiin ja aloitamme kestävä kehitys -teeman yhteistyössä kemian, maantiedon ja historian kanssa.

Ysien kanssa aloittelemme kielenhuoltoasioilla. Sen jälkeen alamme työstää yhteiskuntaoppiin liittyvää dokumenttiprojektia, jonka teemana on nuorten vaikuttamismahdollisuudet kotikunnassaan.

Tänä lukuvuonna siis eheytetään opetusta oikein kunnolla. Muuten noudatan hyväksi havaittuja metodeja eli annan oppilaiden edetä omaan tahtiin ja teetän heillä vanhoja tuttuja plussatöitä. Uudet, päivitetyt plussatyölistatkin tein jo toukokuun alussa valmiiksi.

Pöytä on siis katettu valmiiksi, nyt sitten vain nautiskelemaan!


2 kommenttia:

  1. Moi, kateellisena luin, miten kaikki on jo valmista. Hyvin suunniteltu on puoliksi opetettu vai miten se menikään. Kuulostaa hienolta, että saat integroitua noin paljon! Voitko vielä vinkata, mitä se käytännössä tarkoittaa opetuksessasi? Entä miten testaat lukunopeutta?

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi, Anu.
    Suunnitelmat ovat suunnitelmia, mutta minä ainakin olen halukas kokeilemaan yhteisprojekteja muiden oppiaineiden kanssa. Laitan tänne raporttia, kuinka nuo projektit onnistuvat.

    Lukunopeutta olen testannut luettamalla jokaisella oppilaallani (erillisessä tilassa) pienen tekstipätkän ääneen ja lasken, kuinka monta sanaa hän ehtii lukemaan minuutissa. Hajonta oli melkoinen 50 - 130 sanaa minuutissa, suurin osa luki vähän alle tai yli 100 sanaa, mikä on riittävä nopeus.

    VastaaPoista