Nyt olen kehitellyt plussasysteemiä parin vuoden ajan ja olen todella tyytyväinen siihen. Oppilaani tekevät lukuvuoden aikana useita pieniä kirjallisia töitä ja harjoituksia, joista he keräävät plussia. Jotkut työt ovat yhden plussan arvoisia, joistakin saattaa tienata jopa kolme plussaa, riippuen työn vaativuudesta ja laajuudesta. Plussat kirjataan taulukkoon, josta oppilaat voivat seurata oman saldonsa karttumista.
Yksi plussa on kirjaimellisesti yhden plussan arvoinen. Ensimmäisestä plussasta oppilas saa plussataulukkonsa arvosanaksi 4+, mikäli hän saa kerättyä lukukauden aikana kaikki 24 plussaa, hänen plussataulukkonsa arvosana on 10. Tämä on hänen tuntityöskentelynsä arvosana. Plussataulukon arvosana vaikuttaa joulu- ja kevätarviointiin yhden ison kokeen verran. Mikäli oppilas on saanut esim. kielioppikokeista kutosen, kasin arvoinen tuntityöskentely nostaa lukuvuosiarvosanan seiskaan. Toisaalta kiitettävää arvosanaa ei voi saada, vaikka kuinka loistaisi kokeissa, mutta plussataulukon arvosana laahaa kutosessa tai seiskassa.
Kasiluokkalaisilla on tänä syksynä 16 plussatyötä.
Suluissa oleva numero tehtävän perässä kertoo, kuinka monta plussaa työstä voi ansaita. Jaoin listan ja liimautin sen oppilaiden kirjoitelmavihkoon heti lukukauden alussa.
Kun plussa on suoritettu, merkitsen taulukkoon plussatyön numeron. Esim. jos oppilas suorittaa otsikkokirjoitelman kahden plussan arvoisesti, merkitse taulukon kahteen ruutuun numeron 4. Oppilas ja opettaja näkee taulukosta, mitkä työt on suoritettu ja mitkä ovat edelleen suorittamatta. Oppilas voi tehdä töitä myös jälkikäteen, jos hänellä on paineita korottaa arvosanaansa. Ahkerointi kannattaa ja tunneilla on tehtävä töitä, jotta ehtii tehdä kaiken. Palkkio tehdystä työstä on välitön, uusi plussa taulukossa saa tyytyväisen hymyn jokaisen kasvoille.
Työskentelyn ryhdittämiseksi otin käyttöön tänä syksynä opiskelupolut, joista kirjoitin aiemmin täällä.
Kasiluokan ensimmäinen polku kattaa neljä ensimmäistä plussatehtävää. Kun on edennyt polun kohtaan, joka on merkitty keltaisella tähdellä, vuorossa on uusi plussatyö.
Tämähän on tosi hieno systeemi - ihan samoja olen minä ja varmasti moni muukin äikänope tuskaillut. Ehdottelenkin heti huomenna kollegoille tällaisen systeemin käyttöön ottoa. Tästä blogista on monta hyvää ajatusta ja ideaa lähtenyt, kiitos siitä! Myös Kieli ja kirjallisuus -blogi on mainio, monen kokeilun (nettisivut, eri blogialustat) jälkeen päädyin tänä syksynä tekemään omaa opetusblogia samanlaisella rakenteella.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi! Kiva kuulla, että pähkäilyistäni on iloa muillekin. Eikun suunnittelemaan ja toivottavasti laitat omat tuotoksesi myös jakoon esim. Facebookin äikän tvt-ryhmässä. Olethan tietoinen myös Avoin äikkä -projektista? Se löytyy täältä: http://avoinaikka.wordpress.com/
VastaaPoistaKuinka paljon sulla on mainitsemiasi ns. isoja kokeita näiden plussien lisäksi? Meillä on syksyllä kasilla yhdeksän työtä: kaks kirjatyötä, kaks kielikoetta, kaks puhetyötä, kaks kirjoitlemaa ja yks iso ryhmätyö. Jos mä sen lisäks vielä edes korjailematta lukisin jokaiselta kahdeltakymmeneltä oppilaalta 16 plussatyötä, tulisin vielä hullummaksi kuin jo olen. Sehän olis 480 työtä ja kahdelta luokalta yhteensä lähes tuhat työtä. Jos seiskat ja ysit tekee saman verran, niin tarkistettavia töitä tulis syksyllä 3360 eli noin 37 työtä jokaikinen työpäivä.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi.
VastaaPoistaPidän jokaisella luokkatasolla pari perinteistä kielioppikoetta. Yseillä on ollut jo tänä syksynä koe kielenhuollosta ja seuraavaksi pidän kokeen lauseenvastikkeista. Seiskoille teen kokeen verbien aikamuodoista ja sijamuodoista, kaseille moduksista ja lauseopista.
Kokeen tarkastukseen menee minulta yleensä 1-2 iltaa / luokkataso. Perinteisten kokeiden taskastaminen on ihanaa verrattuna kirjoitelmien arvointiin.
Esim. tuossa kasien listassa oli aika monta sellaista kirjoitelmaa, jotka arvioin myös numerolla. Luetko sinä - novellianalyysista tulee numeroarviointi, samoin myös yleisönosastokirjoituksesta ja rikostarinan ensimmäisestä luvusta.
Kirjatöinä kaseille teetän dekkariraportin sekä lapsi ja sota -työn, joka palautetaan heti joululoman jälkeen. Nämä molemmat löytyvät plussatyölistalta. Samoin kuin yksi ryhmätyö, jonka tänä vuonna teemme eri dekkarilajeista.
Arviointiurakkani on siis suunnilleen yhtä suuri kuin sinullakin, mitä tulee töiden laajuuksiin. Osa plussatöistä vastaa kotiläksyjä eikä niiden tarkastamiseen mene aikaa eikä energiaa sen enempää kuin kotitehtävien tarkastamiseen. Kun kutsun esim. modustehtäviä plussatöiksi, oppilaat tietävät, että kaikki tehtävät on tehtävä kunnolla, koska opettaja kontrolloi niiden tekemisen ja tehdyistä tehtävistä saa kerättyä plussasaldoaan. Se motivoi kummasti enemmän kuin se, että tekemättömistä läksyistä joutuu läksyparkkiin.
Kiva idea! Tosin pelkään, että omassa opetustyössäni sekoaisin kaikkeen tuohon plussien hallinnointiin. Jotain tuollaista voisi silti lähteä kehittämään ensi vuoden seiskojen kanssa. Hieno blogi sinulla. Eksyin tänne S2-ops-haulla, mutta löysin valtavasti muutakin!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi, Anu. Plussien hallinnoinnissa on toki oma hommansa, mutta se on osoittautunut hyväksi keinoksi saada oppilaat tekemään hommia.
VastaaPoistaKiva jos teksteistäni on ollut sinulle iloa. Mukavaa kevättä sinulle!
Kiitos tästä mainiosta ideasta! Yritän tänä vuonna ottaa systeemin käyttöön omassa opetuksessani. Suunnitelmat alkavat olla jo valmiina, mutta päänvaivaa tuottaa listassani olevien tehtävien hirvittävä määrä. Saapa nähdä, kuinka täynnä tunnit lopulta ovat. Luotan kuitenkin siihen, että tekemällä oppii ja ensi vuonna olen ehkä jo paljon viisaampi. Oikein hyvää alkavaa lukuvuotta!
VastaaPoistaSalla
Kiitos kommentistasi, Salla.
VastaaPoistaTehtäviähän voi aina karsia, jos kaikkia ei ehdi.
Tekemällä oppii ja systeemia voi jatkuvasti kehittää.
Kivaa alkavaa lukuvuotta!
Hei! Nuori opettaja täälläkin huutelee. Tuo kuulostaa valtavan hyvältä idealta. Itse tosiaan karsisin muista tehtävistä; tuohan tuo lisähommaa myös oppilaille. Uskon, että plussataulukko on paljon motivoivampi kuin iänikuiset kotitehtävät, pistarit ja kokeet. Niillä oppilas voi ymmärtääkseni myös edetä omaan tahtiin?
VastaaPoistaKiitos kommentistasi.
PoistaTällä hetkellä minulla ei ole käytössä tuollaista polkua. Kirjasarjakin on tässä välissä vaihtunut ja Särmän kanssa olen rakentanut tuntini hieman toisin.
Mutta perusidea on edelleen käytössä. Tuossa versiossa on paljon kirjallisia töitä, tänä syksynä olemme keskittyneet vuorovaikutukseen ja osa plussatöistä on ollut suullisia ryhmätöitä. Olemme tehneet vasta kaksi kirjallista plussatyötä, novelliarvion ja vastineen.
Mutta yhtä kaikki systeemi on käytössä edelleen. Jatkossa aion keskittyä itsearviointiin ja vertaispalautteen hyödyntämiseen.