Ajankohtaisen kakkosen teettämän kyselyn mukaan koulujen
työrauhaongelmat ovat lisääntyneet (Yle.fi 21.2.2012).
Oppilaat huutelevat ja pulisevat keskenään tai räpläävät
taukoamatta kännyköitään. Kuopiolainen maantiedon ja biologian opettaja Erja
Partanen on huolissaan siitä, että oppilaiden opiskelutavat ovat muuttuneet
lyhytjännitteisiksi. Nykynuori jaksaa
keskittyä opetettavaan asiaan vain hetken, mutta jos tehtävä vaatii ponnisteluja,
hän luovuttaa ja antaa periksi herkästi. Ja kun keskittyminen herpaantuu, alkaa
pulina tai kännykän räplääminen.
Samaisessa Ylen artikkelissa kuopiolainen yrittäjä ja kahden
koululaisen isä Saku Sopanen peräänkuulutti rehtoreilta tiukempaa otetta
työrauhaongelmiin puuttumisessa. Hänen mukaansa rehtoreiden tulisi selkeämmin
puuttua opettajien tekemisiin tai tekemättä jättämisiin. Jos jonkun opettajan
tunneilla on työrauhaongelmia, rehtorin tulisi ottaa kyseinen opettaja puhutteluun
ja tivata syitä huonoon työrauhaan. Sopanen ei purematta niele väitteitä
suomalaisen opettajan ammattitaidosta ja pätevyydestä selviytyä tehtävästään.
Siksi hän onkin rahoittanut omilla varoillaan kuopiolaiseen Kalevan kouluun ns.
turvaluokan, johon oppituntia häiritsevä oppilas voidaan siirtää.
OECD:n raportin mukaan Suomessa on maailman kolmanneksi
huonoin koulukuri. Levottomampaa kouluissa on vain Argentiinassa ja Kreikassa. Opettajat
eivät enää viihdy koulussa, vaan hakeutuvat muihin työtehtäviin. OAJ:n
koulutusjohtaja Heljä Misukkaa huolettaa myös opetusalan juridisoituminen.
Opettajat ovat melko aseettomia työrauhaongelmien edessä. Oppilaita ojentaessa
pitää tarkkaan miettiä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Sanansakin on aseteltava
huolella, sillä nykyhuoltajat ovat kärkkäitä ottamaan yhteyttä esimieheen ja viemään
asioita jopa oikeuteen asti, mikäli kokevat lapsensa kärsineen vääryyttä. (ESS 25.2.2012)
Kirjoitin aiheesta edellisen postaukseni noin
puolitoista vuotta sitten. Silloin pidin häirikköoppilaan eristämistä jonnekin
näkymättömiin jopa utopistisena ajatuksena. Turvaluokka voisi olla yksi
ratkaisu, mutta muuten problematiikka ei ole muuttunut mihinkään. Pelkäänpä,
että jatkossa Saku Sopasen kaltaiset maksavat asiakkaat tulevat saamaan entistä
näkyvämmin äänensä kuuluviin ja työrauhaongelmat sälytetään entistä enemmän
yksittäisen opettajan niskoille. Tämä lisää aivan varmasti opettajien
joukkopakoa muihin tehtäviin. Yksikään opettaja ei kaipaa niskaansa huohottavaa
rehtoria, joka tivaa, miksi hänen oppitunneillaan oppilaat eivät käyttäydy
siivosti. Minä ainakaan en ole tavannut yhtäkään yläkoulun opettajaa, joka ihan
masokistisuuttaan raahautuu kahdenkymmenen teinin eteen. Opettajat on
koulutettu opettamaan ja sitä he haluaisivat työssään tehdä. Jos koulun
ensisijainen tehtävä on pitää teini-ikäiset kurissa, luokkiin pitäisi palkata
ihan eri ammattialan edustajia.
(Aiheen käsittely jatkuu seuraavassa postauksessa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti