maanantai 4. elokuuta 2014

105 tunnin haaste


Aikaisempina vuosina olen aloittanut lukuvuoden suunnittelun siitä, mitä asiakokonaisuuksia vuoden aikana pitäisi ehtiä käsitellä. Aina olen törmännyt siihen, että keväällä tunnit yksinkertaisesti loppuvat kesken.

Tänä vuonna otin suunnittelun pohjaksi käytössä olevat oppitunnit. Laskennallisesti näyttäisi siltä, että seiskoilla ja kaseilla on lukuvuodessa 111 oppituntia, mutta yseillä TET-jaksojen takia ainoastaan 105 oppituntia.



Nuokin määrät on valitettavasti yläkanttiin laskettu, sillä oppitunteja menee hukkaan milloin minkäkin syyn takia.

Minulla on aina ollut hankaluuksia sovittaa yhdeksännen luokan oppisisällöt niin, että asioiden kanssa ei tulisi kiire. En inhoa mitään muuta niin paljon kuin sitä, että asiat pitä käydä läpi pintapuolisesti. Toki aina on tehtävä kompromisesseja ja priorisointeja, mutta näiden seitsemän vuoden aikana tuntuu, että en ole vielä onnistunut löytämään optimaalista tapaa käydä läpi yhdeksännen luokan asioita.

Olen kokeillut vuosien mittaan erilaisia opetusjärjestyksiä. Viimevuotinen järjestys oli ehkä tähänastisista paras, mutta pientä viilausta sekin vielä kaipaa. Täksi lukuvuodeksi olen suunnitellut tällaisen opetusjärjestyksen:

Syyslukukausi (16 viikkoa)


Kieli ja kirjoittaminen

Äidinkielen oppisisällöistä kaikkein tärkeimpänä pidän kirjoittamista ja ylipäätään itsensä ilmaisemista. Se on asia, jossa nuoret tarvitsevat kaikkien eniten harjoitusta. Siksipä tänä syksynä aion aloittaa yhdeksännen luokan opetuksen puhekielen ja yleiskielen / kirjakielen piirteistä.

Sen jälkeen alamme perehtyä hyvään kirjalliseen ilmaisuun. Kertaamme erilaisten kirjoitusharjoitusten avulla hieman verbi- ja lauseoppia, käymme läpi pää- ja sivulauseeseen littyvät asiat ja uutena kokonaisuutena opiskelemme lauseenvastikkeita ja kitkemme substantiivitautia. Tähän kokonaisuuteen olen varannut aikaa kuusi viikkoa.

Nykykirjallisuus

Syyskuun loppupuolella aloittelemme nykykirjallisuusurakan. Silloin luemme ja analysoimme novelleja, perehdymme kaunokirjallisuuden tapaan käyttää kieltä ja harjoittelemme luovaa kirjoittamista.



Tämän jakson aikana oppilaat saavat valita itselleen jonkun suomalaisen nykykirjailijan, josta he tekevät erilaisia kirjallisia töitä syksyn ja kevään aikana. Kirjoitan tästä myöhemmin oman postauksen.

Nykykirjallisuusjaksoon olen tehnyt materiaalia sähköiseen portaaliimme EDUun. Aikaa tähän kokonaisuuteen saisi kulua korkeintaan seitsemän viikkoa.

Kansanperinne 

Syyslukukauden kolme viimeistä viikkoa käsittelemme kansanperinnettä sekä sanastoa ja nimistöä. Joululoman aikana oppilaat lukevat valitsemansa nykykirjailijan teoksen, josta teemme keväällä lisää kirjallisuustöitä.

Syyslukaudella käytössä on 16 opiskeluviikkoa, sillä ysit ovat kaksi viikkoa TET-jaksolla. Laskennallisesti oppitunteja on käytössä 48.



Kevätlukukausi (19 viikkoa)


Asiakirjoittaminen

Kevätlukukauden aluksi oppilaat saavat kirjoittaa työharjoittelustaan TET-raportin. Sen lisäksi he kirjoittavat työhakemuksen ja ansioluettelon. Tähän menee kahden viikon oppitunnit. 

Nykykirjailijatyö teoksesta

Seuraavat kaksi viikkoa oppilaat saavat tehdä oppitunneilla kaksi kirjallista työtä lukemastaan teoksesta. Tarkoituksena on, että näistä syksyn ja kevään aikana tehdyistä kirjallisista töistä osa voi koota oman äidinkielen lopputyönsä liittämällä osat yhteen. 

Kirjallisuuden historiaa

Helmikuussa aloitamme kirjallisuuden historian opiskelun. Rakastan tätä jaksoa ja voisin käyttää siihen loputtomasti aikaa ja siksi säästän sen yleensä kevätpuolelle, jolloin on enemmän tunteja käytössä. Pidän jakson aikana useita pistokokeita ja teetän oppilaille pieniä runo- ja novellianalyysejä. Lopuksi oppilaat tekevät kokeen Socrativessa. Jakson aikana oppilaat tutustuvat yhteen kirjallisuuden klassikkoon, josta he tekevät lukupäiväkirjan. Yritän mahduttaa kaiken tämän kahdeksaan viikkoon. 

Sukukielet ja suomen kielen ominaispiirteet

Kirjallisuusjakson jälkeen käytämme aikaa sukukielten ja suomen kielen ominaispiirteiden tarkasteluun. Opiskelijat saavat opiskella kokonasuuden omaan tahtiin ja tehdä siihen littyviä harjoituksia. Aikaa tähän olen varannut kahdesta kolmeen viikkoon. 

Media

En oikeastaan pidä mediaa edes omana oppisisältönään, sillä pyrin ujuttamaan kriittistä tekstin ja kuvan lukutaitoa jokaiseen opettamaani kokonaisuuteen. Oppilaathan joutuvat etsimään lähdemateriaalia nykykirjailijatyöhönsä sekä kirjoista, lehdistä että internetistä. Olemme jo aikaisempina vuosia tutustuneet erilaisiin tekstilajeihin ja harjoittelemme niitä heti syyslukukauden alussa, kun pohdimme hyvän ja selkeän tekstin ominaisuuksia. Sosiaalinen media ja TVT on luonnollinen osa opetusta koko lukuvuoden, vaikka sitä ei ole erikseen opetusrunkooni sijoitettukaan. 

Yhteenvetoa

Yllämainittuihin kokonaisuuksiin olen arvioinut menevän aikaa 15 viikkoa. Minulla on siis loppulukuvuoteen jäljellä neljä viikkoa. Kokemuksesta tiedän, että tällaista neljän viikon luppoaikaa ei lukuvuoteen todellakaan jää, sillä väistämättä oppitunteja jää pois, osa luokista lähtee leirikouluun ja joku osa-alue vaatii enemmän aikaa kuin aluksi suunnittelin. Laskennallisesti kevätlukukaudella tunteja on käytössä 57.

Saa nähdä, millainen seuraavasta lukuvuodesta oikeasti tulee. Eniten minua harmittaa se, että yhdeksännen luokan oppisisällöt ovat kovasti akateemisia taitoja painottavia. Kirjallisuuden historia, sukukielet ja murteet eivät pahemmin ysiluokkalaisia poikia kiinnosta. Muutama vuosi sitten eräs poika puuskahtikin turhautuneena äidinkielen tuntien menneen ihan pilalle, koska siellä opiskeltiin kaikkea ihan turhaa. Siksi minun pitääkin miettiä jo etukäteen sellaiset työt, jotka ovat kaikille aivan pakollisia ja välttämättömiä ja sitten ne työt, jotka ovat tärkeitä lähinnä lukio-opiskeluun valmistautuville. 








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti