maanantai 8. joulukuuta 2014

Perimmäisten asioiden ääressä

Hahmottelin elokuun alussa alkavaa lukuvuotta. Ysiluokkien suunnitelman voit käydä lukemassa täältä.

Kuten arvata saattaa, todellisuudesta tuli hyvin erilainen kuin kesän lämpöisinä päivinä kaavailin. En suinkaan koe epäonnistuneeni vaan huomaan löytäneeni juuri nykyisille ysiluokilleni parhaan mahdollisen tavan viedä lukuvuosi läpi.

Harmittelin kesällä, että ysiluokan sisällöt ovat turhan akateemisia monille oppilaille. Tämän ongelman sain mielestäni kierrettyä hyvin. Me nimittäin keskityimme alkusyksystä todella huolellisesti kirjoittamiseen ja kielenhuoltoon. Kuuden viikon sijasta monet oppilaat käyttivät tähän huomattavasti enemmän aikaa. Samalla kävimme läpi mm. puhe- ja kirjakielen eroja ja perehdyimme kirjakielen historiaan. Sen jälkeen kertasimme lauseoppia ja opiskelimme lauseenvastikkeita. Koska oppilaat saivat opiskella omaan tahtiin, jokaikinen oppilas teki loppuun kielenhuoltoon ja lauseenvastikkeisiin liittyvät tehtävät. Molemmista osa-alueista pidettiin myös kokeet.

Huomasin jälleen kerran, kuinka hyvä mittari lauseenvastikkeiden ymmärtäminen on luetun ymmärtämiselle. Joillekin lauseenvastikkeiden ja partisiippirakenteiden pyörittely on todella hankalaa. Ihan kaikki eivät päässeet kokeesta läpi ensimmäisellä kerralla, mikäli he tekivät sen kokonaan kirjallisesti, mutta jos he saivat vastata suullisesti, tulos parani huomattavasti.

Loppulukuvuosi kului nopeimmilta opiskelijoilta referaatin, pohtivan esseen ja mielipidekirjoituksen parissa. Koska tänne saakka selviytyi ainoastaan osa oppilaista, minulla oli suorastaan ruhtinaallisesti aikaa antaa palautetta esseistä ja oppilaat saivat muokata niitä paremmiksi.

Tein esseen arviointia varten oppilaille itsearviointilomakkeen, johon olin kirjannut arvioitavia kohteita. Tuon lomakkeen avulla minäkin annoin pisteeni ja sen jälkeen oppilaiden oli helppo muokata esseetään paremmaksi. Sama koski myös mielipidekirjoitelmia.

Nopeimmille ja kiitettävää arvosanaa tavoitteleville jaoin myös loput nykykirjallisuustehtävät. Laadin vanhoista EDU-tehtävistäni pari monistetta. Tällä viimeisellä viikolla oppilaat saavat kirjoittaa yhden luovan kirjoittamisen harjoituksen.

Ne oppilaat, jotka eivät ole vielä kirjoittaneet referaattia valitsemastaan nykykirjailijasta, tekevät sen viimeistään nyt. Jokaisen on myös luettava / kuunneltava joululoman aikana valitsemansa nykykirjailijan teos.

Ysieni plussatyölistassa oli tänä syksynä 13 kirjallista tehtävää. Kaikki oppilaani tekivät niistä ainakin seitsemän. Heikoimpien oppilaiden numerot paranivat viime keväästä numerolla, jollakin yksittäisellä oppilaalla jopa kahdella. Tänä syksynä jokaikinen joutui tekemään tunneilla töitä arvosanansa eteen. Suurin osa sai kielenhuoltokokeista hyviä tuloksia ja lauseenvastikekokeistakin oppilaat saivat paljon seiskoja ja kaseja, ja oli joukossa muutama ysi ja yksi kymppikin.

Minä olen enemmän kuin tyytyväinen. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että jokainen joutui tekemään aloittamansa asiat loppuun asti. Olen tyytyväinen myös siihen, että niin moni ehti kirjoittaa referaatin ja tehdä pohtivan esseen. Sain lukea myös muutaman todella hyvän mielipidekirjoituksen esim. ihmiskaupasta, anoreksiasta, transseksuaalisuudesta ja vanhustenhoidosta.

Kevätlukukauden aloitamme TET-raporteilla, työpaikkahakemuksilla ja CV:illä. Mutta siitä sitten lisää myöhemmin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti