maanantai 3. elokuuta 2020

Uusi normaali

Viisi vuotta sitten kirjoitin elokuun alussa tekstin Valmiiseen pöytään. Se oli positiivinen katsaus siihen, mitä kaikkea tuleva syksy toisi tullessaan. Tuolloin päällimmäisenä ajatuksena oli opetuksen eheyttäminen, se miten yhdistäisin muiden oppiaineiden sisältöjä omaan opetukseeni. Olin innostunut ja luottavainen, tuntui hyvältä palata töihin. 

Silloin en tiennyt, millaisia mullistuksia elämällä oli minun ja lähipiirini varalle. Nyt jälkeenpäin ajateltuna tuo tilanne vuoden 2015 elokuun alussa oli mitä otollisin. Olin suunnitellut ja kehitellyt opetustani ja minulla oli tunne, että voisin istua valmiiksi katettuun pöytään. Onneksi niin oli, sillä tuolla kattauksella oli pärjättävä seuraavat viisi vuotta, sillä voimavaroja opetuksen kehittämiseen ei enää jäänyt. Olen noista vastoinkäymisistä jonkin verran kirjoitellutkin esim. näissä teksteissä: HiljaiseloaVuodet eivät ole veljeksiäOpe on nyt vähän väsynyt ja Riittävän hyvää työtä . 

Viime kevät oli meille jokaiselle hyvin erilainen ja varmasti myös raskas. Koronan vuoksi jouduimme muuttamaan sekä omaan kotiarkeemme että työelämäämme liittyviä käytäntöjä. Oli mielenkiintoista opetella etäopetusta ja noita käytäntöjä joudumme varmasti jatkossakin hyödyntämään. Olen varautunut siihen, että ensi viikolla noudatamme osittain samoja käytäntöjä kuin kevään viimeisillä viikoilla. 

Elämme uutta normaalia. Tuo sanapari tuntui jopa hieman ärsyttävältä viime keväänä. Se on kuitenkin sangen kuvaava ilmaisu ja se sopii hyvin myös omaan henkilökohtaiseen elämäämme. Kaikki me vanhenemme, joudumme luopumaan asioista ja henkilöistä, jotka ovat olleet meille tärkeitä. On opittava tulemaan toimeen ilman heitä, on hyväksyttävä uusi normaali, jossa joudumme toimimaan eri tavalla kuin olemme tottuneet. 

Uusi lukuvuosi alkaa ensi viikolla. Aivan kuten viisi vuotta sitten, minulla on nyt luottavainen olo. Aloitan tällä viikolla lukuvuoden suunnittelun. Minulla on paljon tärkeitä ja mielekkäitä tehtäviä tiedossa ja nyt pitkästä aikaa minusta tuntuu, että minulla on pitkästä aikaa voimavaroja tehdä suunnitelmia ja kokeilla uusia asioita. 

Oikein hyvää alkavaa lukuvuotta! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti